Begreppet ”grafisk identitet” kan låta luddigt och ibland kanske lite skrämmande för många företagare. Man tänker att ”Äsch, det är inget jag behöver bry mig om. Jag är ändå så liten.”. Men där tar många fel, det är viktigare än du tror att ha en enhetlig grafisk profil, som speglar ditt företag så som du vill att dina kunder ska uppfatta dig. I synnerhet när man är ett mindre företag.

Det kanske låter lite hårt, men man uppfattas oftast inte som seriös om man är ”all over the place” med sin profil, eller kanske snarare brist på profil. Man kanske kör ett visst typsnitt på visitkorten, ett annat på bilen och ett tredje på fakturorna. Färgerna kanske inte alltid följs upp. Man spretar åt alla håll och det blir tyvärr väldigt otydligt för kunden vem man är.

Klassiskt scenario

Det är inte ovanligt att logotypen (oftast enbart text) kom till i samband med att man stripade sin första firmabil för x antal år sen och man tyckte att den funkade kalasbra då. Den har liksom bara hängt med och man har varken tid eller ork att se över den.

Du kanske har en logotyp idag som du fortfarande är nöjd över, som ser snygg ut, är tydlig och förmedlar det du vill förmedla? Då är det bara att gratulera! Du har lyckats få fram en logotyp som hållt i många år och som förmodligen kommer kunna överleva några till.

Är du osäker? Ställ frågan till dig själv och svara helt ärligt, även om du kanske inte tycker om svaret på frågan. Är du helt nöjd med din logotyp?

Lite mer än bara en logga

En grafisk profil är inte bara en logotyp, det är allt det visuella som rör ditt företag. Din visuella identitet som dina kunder förknippar med ditt företag. Grundbulten i den grafiska profilen är först och främst din logotyp, sedan vilka färger du använder. Ganska vanligt är att man har en grundfärg och en eller två komplementfärger. Sedan har vi vilket typsnitt du använder i din marknadsföring. Det måste inte nödvändigtvis följa logotypens typsnitt, det viktiga är att det går igenom i all din kommunikation. För att få en profil att fungera så måste den användas också. Den ska synas i allt du skickar ut, som visitkort, brevpapper, fakturor, på hemsidan, på bilen. Då får du en enhetlighet som knyter ihop all din kommunikation. Det ser proffsigt ut och du blir tydlig utåt sett mot dina kunder.

”- Men det är ju svindyrt att skaffa en grafisk profil!”, tänker många. Inte nödvändigtvis. Det behöver inte kosta några större summor att ta fram en grafisk profil. Det beror helt på vem man anlitar för att göra den och går man till en välrennomerad byrå på stan så ligger det ofta i en högre prisklass.

Planerar man det smart och jobbar effektivt kan man hålla nere kostnaden och en komplett grafisk profil behöver bara kosta några tusenlappar.

Vill du veta mer om hur jag kan hjälpa dig?
Kontakta mig nu och boka ett möte.

 

Leave a Comment