Skapa inlägg på Google my business

Google My Business är ett verktyg som alla företag och organisationer MÅSTE ha. Med hjälp utav GMB kan du hantera din verksamhets onlinenärvaro på bland annat Googles Sök och Maps. Det är något som är otroligt viktigt om du vill bli mer sedd, förbättra din SEO och öka din CTR (click-through rate/klickfrekvens). Där kan du verifiera samt redigera dina verksamhetsuppgifter. Det gör att du kan hjälpa dina kunder att hitta dig samtidigt som du kan berätta lite om ditt företag.

Du kan läsa mer om vad Google My Business är och hur det kan hjälpa din verksamhet här.

Google posts/Google inlägg

Google har en tjänst som heter My Business som gör att du kan posta inlägg direkt i Googles sökresultat. Den funktionen innebär att du kan posta nyheter, kampanjer, menyer, prislistor, tillfälliga öppettider och events med möjlighet till registrering med mera. Inlägget du skriver kommer upp på Google direkt när du har valt att publicera det och ligger uppe i 7 dagar.

Inläggen får vara mellan 100 – 300 ord och man får lägga till både bilder och videos. Du kan dessutom använda dig av länkar för att driva trafik till specifikt innehåll till din hemsida. Vilket är perfekt om du t.ex. har en blogg på din hemsida där du lägger upp nyheter och vill få fler visningar på inläggen. Tänk bara på att Googleinläggen du skapar och det du länkar till alltid måste vara relevant till din hemsida och ditt företag.

Google inlägg – Otroligt effektivt för lokala företag

Att göra lokala sökningar på Google blir allt mer vanligt och därför är det ovärderligt för mindre företag att synas vid dessa söktillfällen. Med hjälp utav Google inlägg kan du få din verksamhet att sticka ut bland dina konkurrenter samtidigt som du kan ge sökaren relevant information att agera på.

Inläggen innebär även att man som kund inte behöver gå in på en hemsida om man t.ex. väljer att köpa en produkt eller om man väljer att följa ens nyhetsbrev. Det betyder att man även kan få en ökad försäljning då det speciellt gör det lättare för kunder som är inne på mobilen. Ju mer enkelt och mobilvänligt det är, desto bättre.

Google inlägg dyker upp både i Google sök och i Google maps så det ökar dina chanser att synas otroligt mycket. Med hjälp utav ett bra skrivet inlägg med lite tanke kan du sticka ut lättare och höja din CTR på ett enkelt och effektivt sätt.

Tips på hur man skapar ett effektivt inlägg

  • Tänk på vilken typ av inlägg du vill skapa. Vill du få in nya kunder eller kanske skriva exempelvis om din höstkampanj? Vill du locka kunder till att köpa en specifik produkt eller bara kanske meddela att du har bytt öppettider? Bestäm först vad du vill att dina kunder ska göra samt vad de ska veta och skriv sedan ett inlägg som fullbordar det.
  • Använd dig utav en bild som har hög kvalité. Undvik gryniga och mörka bilder som stjälper mer än de hjälper. Tänk även på att använda dig utav en bild som är relevant till resten av inlägget. Detsamma gäller om du ska använda dig utav en video eller GIF.
  • Skriv inte upp information som redan finns på din GMB lista. Som mest får man skriva 300 ord i Google inlägg så använd dessa väl när du skapar dina inlägg. Inkludera inte information som t.ex. ditt företagsnamn eller din hemsidas URL. Allt detta ser dina kunder ändå så det är helt onödigt och bortkastat.
  • Avsluta med en CTA (Call to action). Avsluta ditt inlägg med en tydligt instruktion som kunden kan följa. Som t.ex. “Reservera produkt” eller “boka idag”. Håll det kort, tydligt och koncist.

Börja använda GMB Posts redan idag! Det kommer hjälpa dig att synas bättre snabbt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *