Cookiedöden är här! Del 1​

Cookiedöden är här
Cookiedöden är här

Cookiedöden är här! För att öka och förbättra säkerheten för både privatpersoner och företag står nu SEO-branschen inför en ny rad av utmaningar. Vi vill förklara vad som hänt och vad som händer framöver.

Först var det GDPR sen Safaris webbläsare med implementeringen av ITP som hindrar kakor, mer om det senare. Följt av Chrome som tar bort stödet för tredjepartscookies.

Nu blir det väldigt lätt att prata om en bransch i kris och fritt fall. Även om förändring ibland inte är till vår fördel, måste vi påpeka att den digitala sfären aldrig är statisk. Den är dynamisk och ändrar sig konstant. Därför är det upp till oss i branschen att vara medvetna om de förändringar som sker.

Vad är kakor och varför behövs dom?

Cookies introducerades av Netscape 1994 eftersom man valde att HTTP skulle vara “stateless”. Vad det betydde var att webbläsaren och webbservern inte kunde kommunicera ordentligt med varandra samt “minnas” vad besökaren gjorde på sajten. Så för att lösa det kommunikationsproblemet mellan server  och webbläsare fick cookies agera som “minne”. 

Nu finns det två typer av kakor

  • Förstapartscookies är själva minnet för hemsidan så servern kommer ihåg besökarens (anonyma) aktivitet. Till exempel som att komma ihåg varor i en varukorg. 
  • Tredjepartscookies används och läses av andra domäner och relaterar till analys annonsering med mera. 

Det är tredjepartscookies som påverkas mest av de nya kommande förändringarna och har lett till cookiedöden.

Vad har man använt cookies till?

Det är med hjälp av tredjepartscookies som man har hämtat anonym användarstatistik, samt använt den datan för annonseringar, riktat budskap samt en mer personanpassad webb. Det som påverkas mest i vår bransch är exempelvis:

Webbanalys

Google Analytics hjälper oss att se bland annat se hur lång besökstiden är. För att analytics ska sammanställa sin statistik behövs cookies.

Annonser

Det är vanligt att man ser annonser för saker man redan sökt på andra E-handels sajter. Detta är “retargeting ads” som är ett stycke kod som kallas för “pixel”. Det är en kaka som kommer ihåg vilka produkter eller tjänster du har tittat på.

Tekniska anledningar till cookiedöden

Eftersom vi använder webbläsare för mer och mer saker och framför allt viktigare saker, behöver man ha mer koll på säkerheten. En av de problem som har dykt upp med kakor är kryphål i webbsäkerheten.

Cross-site scripting
Det är vanligt att en eller flera hemsidor har många varierande Javascript-bibliotek från olika urkunder. Kakor kan tydas av både server samt webbläsaren. Det gör det möjligt för en tredje part (hackers) att läsa av externa bibliotek och hitta kryphål för intrång  genom bland annat Cross-Site Scripting.

Initiativ för att förbättra säkerheten

Cross-Site Scripting är en av många kryphål och de största webbläsarna arbetar konstant att förbättra säkerheten med kakor. Här är de vanligaste webbläsares olika initiativ:

Chrome
Safari & Mozilla Firefox, var dom första webbläsarna som aktivt stängde av funktionen för tredjepartskakor som standard. Google följde inte med i ledet då deras annons affärer har varit gynnsamma av tredjeparts cookies. Men för ett tag sen sa Google att stödet för tredjeparts Cookies kommer fasas ur för att öka web säkerheten. 

Safari
ITP (Intelligent Tracking Prevention) hade målet att begränsa annonsnätverk frå, t.ex. DoubleClick, Criteo och Facebook. I början innebar det bara en begränsning på tredjepartskakor. Det påverkade annonsnätverken negativt. Så nu börjar en intensiv katt & råtta lek mellan adtech och techbolag för att komma runt varandras begränsningar.

Vad kommer påverkas av Coockiedöden?

Som vi ser det här på Shiki så kommer det bli en mindre utmaning med bland annat web analytics och A/B test. Det finns fler verktyg som vi använder och som kommer påverkas av Cookiedöden.

Med Web Analytics blir det svårare att göra korrekta tolkningar av insamlad data. ITP sparar bara kakor i en vecka när standard är två år. Så om en besökare bara kommer till din sida en gång i veckan från Safari-läsare kommer det ses som ett nytt besök varje gång. Den här sortens data ger falska positiv och det blir lättare att dra felaktiga slutsatser.  

En liknande situation kommer ske med A/B test. Det går till så att man gör två versioner av en landnings sida för att se vilken som får mest trafik. Den datan som samlas sparas som en kaka. 

Då en besökare tilldelas ett experiment, dvs en variation som är utvald av dem från test programvaran så behöver webbläsaren komma ihåg vilken variation varje unik besökare sett, så att besökaren kan få samma variation vid nästa besök.

För att åstadkomma detta så brukar denna information sparas i en kaka. Att genomföra sessions baserade experiment påverkas inte negativt av ITP. Men om du gör experiment på användarnivå, vilket är bransch standard, så kan nya versioner i experimenten visas vid en användares olika besök vilket gör det svårare att dra slutsatser.

Hur anpassar man sig till cookiedöden?

I ärlighetens namn är cookiedöden ett överdramatiskt sätt att kommunicera sina känslor inför en (ganska stor) förändring och vi är i skiftet av en omvälvning. Betyder det här  att din sökoptimerade sida inte kommer kommer få in nya kunder?

Ja och nej, i början kommer man troligtvis känna av förändringarna, men eftersom branschen inte är stillastående utan dynamisk så kommer man hitta på lösningar. 

SEO branschen kommer få en större utmaning att göra mätningar. Ingenting som har med internet att göra är statiskt. Det enda vi i SEO branschen kan göra är att vara som vatten samt anpassa oss efter situationen. 

Men det finns metoder som vi i framtiden kommer använda oss mer av. Vissa av dom lösningarna kommer vi gå igenom i del 2.

Relaterade inlägg

Säkrare webb med SSL

Googles hållning i frågan om SSL mer eller mindre tvingar dig som driver en hemsida eller webshop att certifiera den – för din och kundens säkerhet....

Läs inlägget
5 juli 2017
Säkrare webb med SSL