Analys
Data hjälper dig göra rätt val
Dataanalys
Data är en tillgång du redan äger, så se till att äg den! Med hjälp av dataanalys kan du bland annat förbättra kundupplevelsen på din webbplats, internetmarknadsföring och SEO för att nå nya resultat, koppla din dataanalys till dina strategiska mål.
I en värld där teknologi går allt fortare kommer data att ha en större roll för alla typer av företag. Data är din kompass som vägleder företaget till rätt beslut på en konkurrensutsatt marknad.
Analysverktygen ser dig*
Idag finns det en mängd olika analysverktyg som kan hjälpa ditt företag att samla in, mäta och analysera data. Du kan bl.a. se hur dina kunderna rör sig på din webbplats med hjälp av värmekartor, hur många som kommer in på webbplatsen, vart de klickar, hur många som klickar, se i vilka geografiska områden kunderna befinner sig och vilken plattform besökaren kommit från.
*så länge din besökare har godkänt alla cookies 🍪
Öka konverteringen med konverteringsoptimering
Inom internetmarknadsföring är konverteringsoptimering en metod som används för att öka antal besökare på en webbplats eller mer allmänt, att man vidtar åtgärder för att öka konverteringen inom det du definierar som en konvertering, vare sig det är att få in fler besökare till en webbplats, få kunden att fylla i ett formulär, göra ett köp eller skriva upp sig på ett nyhetsbrev.
Börja med en idé
När det kommer till konverteringsoptimering börjar det alltid med en idé. Oavsett vad vi vill förbättra behöver vi en hypotes eller en insikt. “Idag” är det så här, tänk om vi skulle göra så här istället?
Oftast tänker vi för stort och vill ändra allt på en och samma gång. KISS = Keep It Simple Stupid. Att förbättra en landningssida eller vissa element är “enkelt” – en hel kundupplevelse är mycket svårare. Gör därför en sak i taget.

A/B testning – vilket fungerar bäst?
Dags att börja skapa alternativet. Ställ två olika versioner mot varandra (den gamla VS den nya). Du kan testa olika faktorer, som rubriker, färger, knappar, webbdesign, uppmaningar, teckenstorlek och mer. Sen delar du upp din trafik i två grupper, den ena gruppen får se version A och den andra gruppen version B. Testet är knutna till användare med cookies, så du ser inte en annan version av sidan varje gång du besöker den.
När du ställt A vs B mot varandra är det dags att samla in data och analysera, vilket fungerade bäst? Varför blev den ena versionen bättre än den andra? Hur kan detta bli standard för “hela” sajten/app’en/kundupplevelsen?
Behöver du hjälp med Dataanalys, konverteringsoptimering eller A/B testning?
Oavsett vilken branschen eller sorts hemsida du har eller vilka mål som du vill att din webbplats ska nå hjälper data att göra rätt val. Det finns en mängd olika verktyg och sätt att analysera på. Det viktiga är att datan är korrekt. Kontakta oss redan idag så hjälper vi dig med att implementera rätt verktyg för din verksamhet eller ta hand om din data så du kan fokusera på din verksamhet.
Fler av våra tjänster
Vad våra kunder säger
Varför Shiki?
Vi lyssnar
Vi är lyhörda och lyssnar på vad våra kunder säger. För oss är en bra kommunikation A och O för ett lyckat projekt.
Vi vet hur
Efter många år i branchen (och ett gäng projekt i ryggen) har vi byggt upp en stor kunskapsbank som spänner över många olika tjänsteområden.
Alltid över gränsen
Skämt åsido.. vad vi menar med det är att vi alltid tar det där extra steget för att verkligen få våra kunder att glänsa.