Annonsering

Hitta nya kunder - Vi hjälper dig synas

När det gäller Annonsering så är vi i en ny era (och det uppdateras hela tiden), man talar om “klassisk” och “modern” marknadsföring. De olika metoderna har sina för-nackdelar.

Målet med att annonsera är (oftast) attrahera kunder. Att förmedla produkter och/eller tjänster ditt företag erbjuder, både till nuvarande kunder men framförallt till nya kunder, alltså skapa försäljning.

Skillnaden på klassisk och modern marknadsföring

Innan digitaliseringen så skapade vi kampanjer och annonser i tidningar och andra tryckta medier. Därefter började vi använda radio och tv som en annonskanal. Det här är vad vi menar med klassisk marknadsföring. Det gjordes såklar analyser och statistik på den klassiska marknadsföringen också, det är nog inte en slump att resekatalogen skickades ut till svenska hushåll i oktober. Men den tydliga skillnaden på klassisk och modern marknadsföring är att den är mätbar.

Vi kan alltså mäta varje steg i kundresan, och vem annonsen ska riktas till och i vilket tidpunkt. Den moderna marknadsföringen ser vi i kanaler som sociala medier, sökmotorer, e-mail, sms, osv.

Från kalenderstyrt till händelsestyrt

Rese jättarna behöver alltså inte skicka ut resekataloger i oktober längre, de vet att du sökt efter “vart är det varmt i mars” och riktar annonser med “resor i mars” till dig. Eller går ut med kampanjer i oktober “boka din sommarsemester” då de vet att du är en person som kommer att boka en resa i sommar. En skillnad med digitaliseringen är alltså att vi riktar annonser utifrån kundens beteende och inte från en kalender.

Men den ena annonseringstypen utesluter inte den andra. Vi ser fortfarande annonser om resor på tv, i tidningar och i radio. Det gäller att annonsera där din kund finns.

Behöver du hjälp med annonsering?

Vill du veta mer om annonsering och hur ditt företag kan nå kunder och skapa försäljning, kom förbi på en kopp så tar vi det därifrån. 

Annonsering i sociala medier

Enligt svenska internetstiftelsen så använder 83% av alla internetanvändare någon form av sociala medier. Facebook är det största sociala nätverket med 76%, instagram med 60% och snapchat är tredje störst med 38%.

Så oavsett vad du säljer och vem du säljer det till kan sociala medier hjälpa dig att förmedla dina produkter och varumärke samt få fler leads.

Då det varje dag delas mängder med innehåll i sociala medier så gäller det att sticka ut ur mängden och fånga användarens intresse. Du måste förstå dig på din målgrupp och vad de svarar på och vilket format du bör använda. Det går exempelvis att använda sig av, bildannonser, videoannonser, karuseller, stories mm.

När du skapar din annons behöver du veta vad vad målet med marknadsföringen i sociala medier är. Är det skapa medvetenhet om ditt företag, sprida information, rekrytera medarbetare, driva trafik till webbplats, app-nedladdningar, eller kanske produktförsäljning? Det finns mängder med olika målsättningar som annonsverktygen använder sig av för att optimerar ditt annonsresultat.

När du väl skapat din annons så slutar inte arbetat där. Nu gäller det att analysera och se om det jobb du gjort fungerar och optimera dina kampanjer och annonser utifrån resultatet. 

Annonsera på Google

Se till att synas när kunder söker efter dig eller dina produkter. I marknadsförings världen pratar vi idag om något som vi kallar “moments that matter”. Det menas med att så fort något händer så googlar vi efter det, ex din spis går sönder och efter du svurit över det ett tag så tar du upp mobilen och söker efter en ny eller hur du lagar din spis. Ett annat exempel, kl är 11.00 och du börjar känna dig hungrig i en stad du aldrig varit i, vad gör du? – Googlar efter “lunch resturang nära mig”. Summan av kardemumman, det är snabba puckar i dag och för dig som företag behöver du synas när din kund söker efter det du erbjuder. Ett sätt att göra detta är med SEO, sökordsoptimering. SEO tar däremot en stund att bygga upp, medans köpta annonser i Google är den snabba vägen fram. Din annons kan visas på Google vid just det ögonblick när någon letar efter produkter eller tjänster som dina.

Till skillnad från annonsera i sociala medier så betalar du bara för resultat, som när någon klickar för att besöka din webbplats eller ringer till ditt företag.

Precis som sociala medier finns det en mängd olika annonsmål du kan använda dig av. Som att driva trafik till webbplatsen, få kunder att ringa eller få dem att besöka en fysisk plats. Så innan du skapar din annons bör du välja ett mål som motsvarar det viktigaste du vill få ut av kampanjen. 

Webbdesign

Retargeting och remarketing

Kärt barn har många namn. Det ena är vad Google kallar det det andra är vad Facebook har döpt det till. Ideen och tekniken är nästintill detsamma (med marginella skillnader). Ett sätt att annonsera till kunder är genom denna metod.

Du annonserar till dem som besökt din webbplats och visat ett intresse för företaget eller produkten men inte gjort någon konvertering. ex kunden lägger något i varukorgen men lämnar webbplatsen kort därefter. Nu vet du att kunden har ett intresse för produkten och kan fortsätta att marknadsföra detta för personen. Vi kan mäta mycket, men vi kan inte alltid veta varför kunden lämnade varukorgen. Kanske är det så att det var för dyrt eller fick kunden ett telefonsamtal mitt i köpet eller kanske ska kunden kolla med sambon innan de köper? Oavsett anledning kan vi fortsätta rikta produkter till personen.

Vi vet av egen erfarenhet att denna typ av marknadsföring kan vara sjukt frustrerande ibland men om det görs på rätt sätt kan det bli en kraftfull metod för att fånga tidigare besökare som inte konverterat och locka tillbaka dem till din webbplatsen.

Behöver du hjälp med annonsering?

Vill du veta mer om annonsering och hur ditt företag kan nå kunder och skapa försäljning, kom förbi på en kopp så tar vi det därifrån. 

Fler av våra tjänster

SUPPORT & FÖRVALTNING
STRATEGI
ANALYS
SOCIALA MEDIER

Vad våra kunder säger

Varför Shiki?

Vi lyssnar

Vi är lyhörda och lyssnar på vad våra kunder säger. För oss är en bra kommunikation A och O för ett lyckat projekt.

Vi vet hur

Efter många år i branchen (och ett gäng projekt i ryggen) har vi byggt upp en stor kunskapsbank som spänner över många olika tjänsteområden. 

Alltid över gränsen

Skämt åsido.. vad vi menar med det är att vi alltid tar det där extra steget för att verkligen få våra kunder att glänsa.

Kontakta oss